כתבת וידאו: "כאשר 200,000,000 משתמשים זה לא מספיק"

GO MOBILE 2018 / אפליקציה מצליחה / חווית משתמש / פיתוח אפליקציה


GO-MOBILE-2018




גלובלביט חתומה על הפיתוחים המצליחים ביותר בעולם המובייל, ומספקת שירותי פיתוח תוכנה לתאגידים וסטרטאפים מובילים. מהגירסאות הראשונות של Moovit, דרך אפליקציות עבור פייזר, אגד, טבע ועוד רבים, אפליקציות שפותחו בגלובלביט מככבות במקומות הראשונים בכל רחבי העולם.

מנכ״ל החברה ואדים פאינשטיין ישתף איתכם את התובנות שצברה החברה במהלך 8 השנים האחרונות ויספר מה הם הדברים שצריך לדעת ולעשות על מנת לייצר אסטרטגיית מובייל מובילה. הרצאת חובה עבור כל מי שההצלחה בעולם המובייל חשובה לו.






כאן לא אדבר על טכנולוגיות

אני לא אשווה בין ריאקט נייטיב לנייטיב או בין ג׳ווה לקוטלין. אני לא אדבר על הכלים איתם כדאי לעבוד, אלא אתן מבט הרבה יותר רחב על מה צריך לעשות על מנת להוציא אפליקציה מנצחת לשוק.


אז מי יקבל את התועלת הגדולה ביותר מההרצאה?

ההרצאה הזאת מיועדת לאלה שמודדים את ההצלחה של האפליקציה במדדים עסקיים – Life Time Value, המרות, רכישות, ויראליות.

אם אתם מודדים הצלחה ב – "האם עשיתם רליז בזמן ובאיכות" – מבחינת ההרצאה הזאת – עמידה בזמנים ובאיכות זה דבר שמובן מאליו. אנחנו נתבונן מעבר לכך.


אני נשאל לא מעט - איך אנחנו עושים את זה?

יחד עם חברות ענק כמו פייזר ו׳גונסון ו׳גונסון אנחנו עובדים על פיתוח מוצרים שרבים מאיתנו ישתמשו בהם בעוד מספר שנים.

ועם יותר מ-200 מיליון משתמשים במוצרים שלנו, הרבה אנשים אומרים שאנחנו יודעים מה אנחנו עושים. ואני נשאל לא מעט – איך אנחנו עושים את זה? בעוד מספר חודשים יוצא לאור הספר הראשון שלי, בו אני עונה על השאלה הזו בהרחבה. כעת, בזמן הקצר שיש לי, אני רוצה להעביר לכם את הדבר החשוב ביותר בפיתוח אפליקציה.

ועכשיו, כשקיבלתי את תשומת לבכם, אני רוצה לפתוח בשאלה – מה יותר חשוב – הרעיון שלכם, או דאגה למשתמש? אם נשים על כף מאזניים אחת דאגה בלתי מתפשרת למשתמש ועל הכף השניה – מהות הרעיון שלכם – איזה צד יהיה כבד יותר – להצלחה של האפליקציה?



הדאגה למשתמש היא הכי חשובה

אני רוצה להציע לכם, שהדאגה למשתמש היא הרבה יותר חשובה. לא משנה מהו הרעיון שלכם, אין דבר שהוא יותר חשוב מהדאגה למשתמש. ואני אסביר את עצמי. קחו את הרעיון המדהים והחדשני ביותר שאף אחד לא חשב עליו ותצאו איתו לשוק. תוך חצי שנה אתם מוקפים במתחרים. שלושה חודשים לאחר שהתחלנו לפתח את מוביט, שהיום היא האפליקציה לתחבורה הציבורית הפופולרית ביותר בעולם, התגלו עוד 3 אפליקציה זהות בשוק – וזה רק בישראל. האפליקציה שניצחה את התחרות היא זו ששמה את הדאגה למשתמש בראש כל ההחלטות.

כי אם אתם לא תדאגו למשתמש שלכם, המתחרים שלכם יעשו זאת.

אנשים לא צריכים עוד אפליקציות, ובטוח לא צריכים את האפליקציה שלכם. בממוצע, לאדם בוגר מותקנות 35 אפליקציות על מכשיר הטלפון. ביניהן מחשבון, ווייז, האפליקציה של הבנק וקופת החולים, יומן, מייל, ווטסאפ, פייסבוק, מפות, נגן המוסיקה, יוטיוב, תמונות, אינסטגראם, אמזון, ארנק, מצלמה ועוד כמה אפליקציות חובה. לאפליקציה שלכם פשוט אין מקום.


המתחרים שלכם יעשו הכל על מנת לתפוס את המקום הזה

ואם תתנו למשתמש רק את מה שהוא צריך, הוא ישמח להעיף את האפליקציה שלכם בהזדמנות הראשונה. אז מה לעשות?

אתם חייבים לעשות צעד נוסף, הרבה צעדים נוספים לקראת המשתמש. אתם צריכים לשים את המשתמש, ולא את המוצר שלכם במרכז. בכל ישיבת איפיון, בכל דרישה חדשה שנכנסת. לא את הפיצ׳רים, את המשתמש. תראו לו אכפתיות, תראו לו דאגה. ואז הוא ישאר שלכם לנצח.

אני אמחיש את מה שאני אומר בדוגמה מעולם האי-קומרס. כמה מכם רכשתם מוצר און ליין בשבוע האחרון? מישהו הזמין באלי אקספרס? באמזון?

אם קוראים את הכתבה נציגי חברות קמעונעות? תסתכלו – זה הלקוחות שהחמצתם השבוע!

כמה פעמים קרה לכם שעשיתם חיפוש באתר, הכנסתם מוצר לסל הקניות, ואז משהו הפריע לכם ולא השלמתם את הקניה? ואז יש לכם דקה פנויה עם הטלפון, אתם פותחים את האפליקציה של החנות, אבל מה – המוצר לא נמצא בסל הקניות! ואז אתם לוחצים על שורת החיפוש, אבל החיפוש שעשיתם באתר לא נמצא ברשימת חיפושים אחרונים? זה נורא מבאס? נכון שאתם מתים להעיף את האפליקציה הזאת מהמכשיר ולהתקין אפליקציה של המתחרים שכן עושה את זה?


מה זה אומר לדאוג למשתמשים?

כשיש לי מוצר בסל הקניות – אתם, לא הלקוח, צריכים לעשות את הצעד הנוסף.
תשלחו לו פוש – ראינו שרצית לקנות את הבושם החדש, אנחנו מתים לשלוח לך אותו במשלוח מהיר, האם תרצה להשלים את הרכישה?

ואם אני עובר ליד הסניף של החנות, תגידו לי – ״אפרופו הבושם שרצית – האם תרצה לאסוף אותו בסניף ללא תור? נביא אותו ישר לקופה בשבילך״.

זו דאגה אמיתית. ואז הלקוח, חוזר הביתה עם הבושם, שזה בעצם מתנת יום הולדת לאשתו ומספר לכל החברים איך הצלתם את הנישואים שלו. זו דאגה אמיתית. ואם אתם לא תעשו זאת, המתחרים שלכם יעשו. כי זה מייצר הכנסות, וזה משאיר את הלקוח איתכם למשך שנים רבות. אתם לא נמדדים על המרה בודדת. אתם נמדדים על הערך שהמשתnש מביא לכם במשך שנים רבות. ונכון שעבור לקוח שקונה ב-10,000 שקל אתם מוכנים לעשות הרבה יותר מללקוח שקונה ב-50 שקלים? אז תתחילו לייצר לקוחות כאלה. זו העבודה שלכם. אפליקציה שיוצאת בזמן ובאיכות טובה זה אמור להיות מובן מאליו.


הדוגמה של Headspace

לפני כמה שבועות החלטתי להקדיש חצי שעה ביום למדיטציות. מה הדבר הראשון שעשיתי? ברור שהתקנתי Headspace. האפליקציה שאלה אותי מתי אני רוצה לעשות מדיטציה, והייתי גיבור גדול ואמרתי ב-7 בבוקר. לא היה יום אחד במשך שבועיים שהתעוררתי בשבע. אז מה? אני לא עושה מדיטציות, אני כבר לא צריך את האפליקציה, ומתחיל לחשוב על למחוק אותה. בסוף השבוע השני, Headspace שלחו לי פוש – ״שמנו לב שאתה לא מצליח להתעורר ב 7. רוצה לקבוע זמן אחר למדיטציה היומית שלך?״

זו הדאגה שאני מדבר עליה. תחשבו בשבילו. תהיו צעד אחד לפניו כמו סבתא שדואגת שהנכד לא יהיה רעב. נכון שהיה כיף לבלות אצל סבתא כשהייתם קטנים? זה בגלל זה.



השתמשתי במילה ״משתמש״ 16 פעמים עד כה.

אבל האמת היא שאין ייצור כזה – ״משתמש״. יש אנשים שמשתמשים באפלקיציה, והם מאוד מגוונים בצרכים שלהם, יכולות שלהם, והבנת המוצר שלכם. אני משתמש בווטסאפ בעיקר לצרכי העבודה וכותב הודעות קצרות, בזמן שהבת שלי כותבת פוסטים ארוכים ומנהלת דיונים בעשרות הקבוצות שהיא משתתפת בהם. כך גם האפליקציה שלכם – צריכה להתאים כמו כפפה ליד לכל אחד מהאנשים שמשתמשים בה ולפתור את הצרכים הייחודיים שלהם במסגרת התחום שאתם פועלים בו.


איך עושים את זה נכון? הדוגמה של אספרסו קלאב

במערכת אי-קומרס שבנינו לאספרסו קלאב, הגדרנו 8 סוגים שונים של משתמשים ועבור כל אחד מהם בנינו תהליכי שימוש יעודיים – כמו 8 אפליקציות שונות שאיחדנו במסגרת אחת.

והיום כל אחד מהמשתמשים שלנו יכול להזמין קפה בלחיצת כפתור אחת ובחוויית שימוש שהתאמנו במיוחד עבורו. גם עקרת בית שמזמינה קפה פעם בחצי שנה כשהיא מארחת את חמותה, גם מנהלת משרד עורכי דין מפונקים שכל אחד מהם רוצה קפה בטעם שונה, וגם איש עסקים שקנה מכונה אקסקלוסיבית ב- 10,000$.

אנחנו מכירים את כל מגוון האנשים שמשתמשים באפליקציה ודואגים לכל אחד מהם בנפרד.

אז במידה ואתם מאמצים את הדאגה האמיתית והאכפתיות העמוקה למשתמש בפיתוחים שלכם, עשיתם 90% ממה שנדרש להצלחה של הפרויקט, ואתם יכולים לוותר על המשך ההרצאה.


עבודת הפיתוח מסתיימת כשמוציאים את האפליקציה לשוק?

הדבר השני החשוב במוצר תוכנה מצליח, והוא הסיבה הגדולה ביותר לכישלון של אפליקציות טובות.
הרבה מנהלים חושבים, שעבודת הפיתוח מסתיימת כשמוציאים את האפליקציה לשוק, כשההפך הוא הנכון. רליז באפסטור, המשתמשים הראשונים, זה לא סיום העבודה, זוהי רק ההתחלה. העבודה האמיתית מתחילה מהרגע שהמשתמש הראשון הוריד את האפליקציה.

עד עכשיו הנחנו הנחות לגבי חוויית השימוש הנכונה, הפיצ׳רים המושכים ועל הדרכים בהם נראה לו אכפתיות אמיתית. עכשיו אנחנו צריכים לבדוק את כל ההנחות שלנו. האם כמות הפושים הנשלחת היא מוגזמת ומעיקה, או נמוכה וחסרה? מי מהמשתמשים שלנו באמת צריך את הפיצ׳ר המסוים – והאם השימוש בו מסיט את המשתמש מהשלמת המשימה שהצבנו לו (כמו רכישה למשל), או עוזר לו? האם הטקסטים, התמונות, תהליכי השימוש הם אופטימליים עבור המשתמשים שלנו?

את הבדיקות האלו צריך לעשות שוב ושוב, גם לאחר שנה או 3 שנות השימוש. האם קהל המשתמשים זהה לזה שהגדרנו בשלב האיפיון או שהוא השתנה עם הזמן? אילו הזדמנויות חדשות יש לנו בקהלי יעד החדשים שלנו? אנחנו בוחנים הכל ומשנים את האפליקציה לפי צרכי השוק.


מה זה אומר מבחינה עסקית?

התקציב שאתם מגדירים לחיי האפליקציה הוא הרבה יותר גבוה מתקציב הפיתוח הראשוני. ואתם חייבים לקחת את זה בחשבון לפני שנכנסים לתהליך.

העידן של אפליקציות ב-50,000 ש״ח נגמר לפני שנים רבות, וכמו בכל אבולוציה, רק החזקים ביותר, הזריזים ביותר והחכמים ביותר שרדו.ֹ והמטרה שלנו היא לא לשרוד, אלה להוביל ולנצח.


אני מוריד את הכובע בפניכם

יוצא לי להרצות לא מעט בחו״ל, ואני מדבר הרבה על ההייטק הישראלי. אין דבר שאני מתגאה בו יותר מהקהילה הטכנולוגית שלנו בישראל. חברים, כל הכבוד לכם על העבודה שאתם עושים ותודה רבה. אני מוריד את הכובע בפני היכולת שלכם לעמוד מול כל אתגר. אני רוצה שלא רק וייז, מוביט, וייבר ואנידו, אני רוצה שרוב האפליקציות המצליחות בעולם ישאו חותם כחול לבן.


תעבדו קשה ותצליחו!


Back Next
More Articles

We use cookies to personalise content, analyse our traffic and show you relevant advertising. By clicking OK you agree to the storing of cookies on your device.

OK